novinirana

مجله ی زندگی نوین ایرانا

novinirana

مجله ی زندگی نوین ایرانا

coin360

  • ۰
  • ۰

بنابر دسته بندی های صورت گرفته در خصوص تعیین انواع آتش سوزی، اشکال مختلفی از کپسول آتش نشانی با قابلیت های متفاوت طراحی و تولید شده اند. در ادامه به معرفی  انواع کپسول آتش نشانی با توجه به مواد خاموش کننده موجود در آن ها و جعبه آتش نشانی می پردازیم.

 

کپسول آتش نشانی حاوی آب

این نوع کپسول آتش نشانی ابتدایی ترین، ساده ترین و ارزان ترین نوع کپسول آتش نشانی در سطح جهان است و برای آتش سوزی های مربوط به کلاس A مورد استفاده واقع می شود.

 آتش سوزی کلاس A به انواع حریق ناشی از سوختن مواد چوبی، کاغذی، نی، لاستیک و برخی از مواد پلاستیکی گفته می شود که با خطرات جدی و قدرت تخریب بالا همراه نیستند. آب با جذب گرما و حرارت مواد در حال حریق به خاموش شدن آنها کمک می ‌کند. از این نوع خاموش کننده به جز آتش سوزی کلاس A در هیچکدام از کلاس های شناخته شده استفاده نمی شود.

 

کپسول آتش نشانی حاوی پودر خشک

این نوع خاموش کننده با ایجاد یک لایه محافظتی از افزایش و گسترش دامنه آتش سوزی جلوگیری می کند. علاوه بر آتش سوزی کلاس A می توان آتش سوزی کلاس B و همچنین آتش سوزی کلاس C را نیز با استفاده از این نوع کپسول خاموش نمود.

خاموش کننده پودر خشک  دارای معایبی می باشد که استفاده از آن را بسیار محدود ساخته است.

 

کپسول آتش نشانی حاوی دی اکسید کربن

یکی از بهترین انواع کپسول آتش نشانی کپسول هایی با محتوی گاز دی اکسید کربن است.  این گاز از طریق جلوگیری از رسیدن اکسیژن به حریق منجر به غیرفعال شدن آتش و خاموش شدن آن می گردد. این سیستم یکی از بهترین و کارآمد ترین شیوه های خاموش کردن آتش می باشد.

 

 

جعبه آتش نشانی چیست؟

جعبه آتش نشانی یا همان فایر باکس (firebox)، از جمله ابزارها و تجهیزات مورد نیاز برای اطفاء حریق است. از فایرباکس می توان در ساختمان ها و منازل مسکونی، واحدهای صنعتی، اداری و غیره، استفاده نمود. جعبه‌های آتش نشانی، معمولا دارای اجزایی نظیر: قرقره جهت نگه داشتن شیلنگ، کپسول می‌باشند. 

این ابزارآلات با عملکرد بسیار حیاتی خود می توانند در پاکسازی دود و ازبین بردن حرارت های ایجاد شده از آتش سوزی، همچنین جلوگیری از ایجاد شعله های جدید، نقش موثری داشته باشند. یکی از مهمترین مواردی که در نصب مکان جعبه آتش نشانی باید به آن توجه شود، میزان نزدیکی و دور بودن آن به مکان های خشک و یا تر می باشد.

قیمت جعبه آتش نشانی تحت تاثیر چه عواملی است؟

با توجه به انواع مختلف و کارایی های متفاوتی که از فایرباکس ها وجود دارد، یک سری عوامل وجود دارند که تعیین کننده قیمت آن ها است. این موارد عبارت است از:

  1. نوع جعبه آتش نشانی. همانطور که در پیش تر اشاره شده بود، مدل های مختلفی از این ابزار وجود دارد. به عنوان نمونه، قیمت جعبه آتش نشانی دو قلو از مدل تک کابین قیمت بیشتری دارد.

  2. میزان ضخامت ورق استفاده شده و جنس آن. در ساخت جعبه آتش نشانی (firebox)، معمولا از ورق های فولادی ضد زنگ (stainless steel) و استیل مختلفی استفاده می کنند. طبیعتا هر چه قدر میزان ضخامت این ورق ها بیشتر باشد، قیمت جعبه آتش نشانی نیز بیشتر می شود.

  3. کیفیت و جنس قفل و لولاهای درج شده. علاوه بر نوع و جنس فایر باکس، نوع اتصالات تاثیر مستقیمی بر طول عمر و مدت زمان استفاده از فایرباکس دارد. علاوه بر کیفیت بسیار مطلوب، بنا بر استانداردهای جهانی، قفل های فایرباکس می بایست از نوع آسانا بازشو (easy opening)  و همچنین بدون کلید باشد.

  4. رنگ کاری جعبه. طبیعی است که رنگ سفارشی باعث افزایش زمان تولید ابزار، در نتیجه افزایش قیمت می شود. همچنین بعضی در صدد استفاده از متریال های خاصی می باشند. این موضوع نیز در افزایش هزینه نقش مستقیمی دارد.

  5. اندازه و ابعاد.

  6. درج لوگو سفارشی.

برای خرید انواع تجهیزات آتش نشانی می توانید به سایت یونکس که مرجع فروش انواغع تجهیزات ایمنی است به آدرس https://www.unexsafety.com مراجعه نمایید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی