novinirana

مجله ی زندگی نوین ایرانا

novinirana

مجله ی زندگی نوین ایرانا

coin360

  • ۰
  • ۰

امروزه یکی از معضلات مدارس و معلمان، نحوه برگزاری آزمون آنلاین است. در شرایطی که روز به روز استفاده از آزمون آنلاین به جای آزمون حضوری و کاغذی رایج می شود، نحوه برگزاری آن به شیوه ای مطمئن و اصولی تبدیل به یکی از دغدغه های مسئولین امر آموزش شده است.

آزمون آنلاین شیوه ای از اجرای آزمون است که بر بستر اینترنت انجام می‌شود. شیوه‌ی سنتی آزمون گیری در مقابل آزمون آنلاین قرار دارد و آن به این صورت بوده که دانش آموزان را در کلاس یا سالنی بزرگ جمع می‌کردند و برگه‌های پاسخ را جلوی آن‌ها می‌گذاشتند. سپس برگه‌های سوال را کنار دانش آموزان قرار می‌داند به صورتی که پیش از آغاز رسمی‌ آزمون، سوالات را نبینند تا همه هم‌زمان آزمون را شروع کنند. با اعلام مسئول برگزاری آزمون، سوالات را برمی‌داشتند و در زمان مقرر پاسخ می‌دادند. بعد از اتمام آزمون کار تصحیح امتحان به شکل کامپیوتری یا دستی انجام می‌شد و نتایج تحویل دانش آموزان داده می‌شد.

با توسعه‌ی شیوه‌ی برگزاری آزمون آنلاین، روش‌های سنتی کم کم منسوخ می‌شوند. آزمون دهندگان وارد سیستم می‌شوند و سوالات را دریافت می‌کنند و در زمان تعیین شده به آن‌ها پاسخ می‌دهند. نتیجه‌ی آزمون را نیز در همان سایت دریافت می‌کنند. اگر آزمون تستی باشد، حتی امکان این وجود دارد که به صورت آنی بعد اتمام امتحان نمره به آزمون دهنده اعلام شود. اما مشکلی که در این مورد وجود دارد، تردید ها و چالش های برگزاری آزمون آنلاین است.

برگزاری آزمون آنلاین

چالش های برگزاری آزمون آنلاین

با تمام محاسنی که آزمون آنلاین دارا است، چالش هایی نیز برای نحوه برگزاری آن وجود دارد. از جمله آن ها امنیت هنگام برگزاری آزمون آنلاین است. مشکلاتی مانند تقلب کردن آزمون دهندگان با یکدیگر یا به صورت فردی یا حتی احتمال به سرقت رفتن اطلاعات آن ها امنیت آزمون را تهدید می کند.

برای از پیش رو برداشتن چنین مشکلاتی راهکارهایی وجود دارد. مانند این که هنگام برگزاری آزمون آنلاین، از سوالات متفاوت با پاسخ های متفاوت برای هر شخص استفاده کرد. به این ترتیب احتمال تقلب کردن جمعی بسیار کاهش پیدا می کند.

سایت برگزاری آزمون آنلاین

برای تقلب فردی نیز می توان تدابیری اندیشید. مثلا این که زمان لازم برای پاسخ دادن هر سوال محدود و تنها به اندازه ی نوشتن جواب آن سوال باشد به گونه ای که فرد شانس کمی برای تقلب کردن از جزوه و کتاب داشته باشد. کار دیگری که می توان کرد این است که با دوربین و وسایل ارتباطی آزمون دهنده را تحت نظر قرار داد و او را کنترل کرد. این کار البته هزینه ی بسیاری می طلبد و تنها در آزمون های با اهمیت بسیار بالا انجام می شود.

چالش دیگری که در برگزاری آزمون آنلاین ممکن است وجود داشته باشد، به سرقت رفتن اطلاعات شخصی آزمون دهندگان مانند نام و شماره تلفن، آدرس یا حتی نمره ی آزمون ها است. این مشکل البته امروزه کمتر اتفاق می افتد زیرا با وجود پروتکل های امنیتی برای وبسایت ها احتمال وقوع این اتفاق بسیار کم است. اما با این حال در نظر گرفتن تدابیری که اطلاعات شخصی آزمون دهندگان را در سلامت حفظ کند بسیار مهم است.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی