novinirana

مجله ی زندگی نوین ایرانا

novinirana

مجله ی زندگی نوین ایرانا

coin360

  • ۰
  • ۰

دو ابزار مهم ایمنی در صنعت ماسک جوشکاری اتوماتیک و کپسول آتش‌نشانی است. با استفاده از ابزار و تجهیزات با کیفیت قابل قبول می‌توان در کاهش ریسک و احتمال آسیب کمک شایانی کرد. در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

ماسک جوشکاری اتوماتیک چیست؟

در دهه هشتاد میلادی یک مخترع سوئدی، تصمیم به ساخت یک حائل الکترونیکی LCD گرفت. این حائل که شامل یک حسگر بود، با شناسایی نور قوس الکتریکی، اتوماتیک تیره می‌شد. بعد از گذشت مدت کوتاهی از ورود این تکنولوژی، شروع به استفاده آن در ساخت ماسک جوشکاری استفاده کردند.

ماسک جوشکاری اتوماتیک، یکی از اساسی‌ترین و متداول‌ترین تجهیزات مورد نیاز در صنعت جوشکاری است. بدیهی است که جوشکاری بدون استفاده از ماسک جوشکاری یا هر نوع محافظ چشم ، کار پرخطری است. از کاربردهای ماسک جوشکاری اتوماتیک محافظت از چشم‌ها، صورت و گردن است. ماسک‌های جوشکاری میتوانند صورت و چشمان فرد را از سوختگی احتمالی،مادون قرمز و گرما محافظت کنند .

کاربرد‌های ماسک جوشکاری اتوماتیک

از ماسک جوشکاری، اکثر مواقع در پروسه‌ی جوشکاری قوس الکتریکی، مثل جوشکاری قوس الکتریکی با گاز محافظ، جوشکاری با گاز تنگستن و جوشکاری قوس الکتریکی گاز استفاده می‌شود.

ماسک‌های جوشکاری دارای پنجره کوچکی به‌نام لنز هستند. از طریق لنز جوشکار می‌تواند صفحه کار خود را ببیند. در اکثر اوقات، این لنز از شیشه‌های رنگی تیره، پلاستیک رنگی تیره و یا فیلتری با چگالی متغیر ساخته می‌شود .

کاربرد های ماسک جوشکاری اتوماتیک

علت ضرورت استفاده از ماسک جوشکاری اتوماتیک

جوشکاری شغلی پر ریسک و مخاطره است. احتمال آسیب این خطرات نیز با استفاده از تجهیزات نامرغوب بیشتر می‌شود. امروزه کمتر جوشکاری را می‌توان یافت که برای محافظت از سلامتی خود از ماسک جوشکاری یا عینک ایمنی استفاده نکند.

برای پیشگیری از برق زدگی چشمها در حین جوشکاری، باید از ماسک جوشکاری استفاده کرد. برق‌زدگی عبارتست از التهاب قرنیه چشم و ورم آن. از دیگر کاربردهای ماسک جوشکاری می‌توان به جلوگیری از سوختن شبکیه چشم نیز اشاره کرد.

 این سوختگی منجر به نابینایی دائمی جوشکار می‌شود . خطرات ذکر شده زمانی اتفاق می افتد که چشم‌ها در معرض پرتوهای جوشکاری قرار گیرد.اشعه UV جوشکاری ، می‌تواند به پوست آسیب بزند و سوختگی‌ای مانند آفتاب سوختگی بوجود بیاورد. مضاف بر تشعشعات ساطع شده، گازها و پاشش‌های جوش نیز برای پوست انسان و چشم مضرند .

 

مزایای استفاده از ماسک جوشکاری اتوماتیک

تا پیش از اختراع ماسک جوشکاری ، فرد جوشکار برای محافظت از سلامتی خود از ماسک‌های مختلف صورت و عینک‌های ایمنی استفاده می‌کردند. بعد از گذشت زمانی به این فکر افتادند که وسیله‌ای بسازند که امنیت را کاملا برای سر، صورت و چشمان آنها بوجود آورد. در این زمان کلاه‌های جوشکاری لنز دار وارد بازار شدند.

با استفاده از ماسک جوشکاری اتوماتیک، دیگر نیازی به تنظیم ماسک بر روی صورت به صورت دستی وجود ندارد.  این موضوع باعث می‌شود در زمان جوشکاری به مقدار زیادی صرفه جویی شود. همچنین احتمال و خطر برخورد تشعشعات جوشکاری به صورت و سر و گردن با استفاده از ماسک جوشکاری اتوماتیک بسیار پایین است.

کپسول آتش نشانی co2

کپسول آتش نشانی چیست؟

کپسول آتش نشانی از جمله ابزار و تجهیزات مورد استفاده در اطفای حریق استفاده می‌شود. این وسیله جز تقسیم‌بندی دستگاه‌های اطفای حریق قابل حمل است. با توجه به نوع حریق، کپسول آتش‌نشانی دارای ترکیبات پودری و گازی، آب، CO2 و بیورسال است. کپسول آتش نشانی در قالب استوانه‌های فلزی مستحکمی هستند که توسط آب یا گاز مخصوص پر شده‌اند. 

کاربردهای کپسول آتشنشانی

عمده ترین کاربردهای کپسول آتش نشانی با خاموش کننده گاز CO2 عبارتند از:

  • اطفای حریق ناشی از مایعات قابل اشتعال

  • اطفای حریق ناشی از آتش گرفتن وسایل و تجهیزات الکتریکی

  • اطفای حریق ترکیبات کربن دار

مزایای استفاده از کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی با ترکیبات گاز کربن دی اکسید دارای مزایای فراوانی است. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم افت کیفیت گاز کربن دی اکسید بعلت پایدار بودن ترکیب آن

  • مقرون به صرفه بودن به لحاظ اقتصادی و با کاربرد برای آتش سوزی های پیاپی

  • عدم ایجاد خطر در مجاورت الکتریسیته

  • تلورانس بیشتر نشتی نسبت به سیستم‌های هالوژنی

جمع‌بندی نهایی:

کپسول آتش نشانی و ماسک جوشکاری اتوماتیک دو ابزار مهم ایمنی قابل استفاده در صنایع هستند. با استفاده از تجهیزات ایمنی با کیفیت می توان احتمال ریسک را در حین کار به حداقل رساند. برای خرید این ابزار با کیفیت بالا و امنیت بالا می‌توانید به وب‌سایت یونکس مراجعه کنید.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی