novinirana

مجله ی زندگی نوین ایرانا

novinirana

مجله ی زندگی نوین ایرانا

coin360

  • ۰
  • ۰

تنظیم دادخواست

ابتدا باید بررسی کنیم تا ببینیم دادخواست چیست و تنظیم دادخواست در چه مواردی انجام می گیرد؟

در هنگام طرح دعوای حقوقی یا خانوادگی در مراجع قضایی باید تنظیم دادخواست در فرم های مخصوصی که از طرف قوه قضاییه به تصویب رسیده است انجام گیرد، در غیر این صورت اگر دادخواست در برگه دیگری تنظیم شود مراجع قضایی به آن رسیدگی نمی کنند.

البته در دعاوی کیفری می توان بر روی هر برگه ای شکایت را تنظیم کرد.

به طور کلی تنظیم دادخواست را می توان به بیان ادعا نزد مراجع قضایی گفت که باید در برگه ای مخصوص نوشته شود.

مطابق با ماده 48 قانون آیین دادرسی مدنی شروع رسیدگی در دادگاه مستلزم تنظیم و تقدیم دادخواست است.

فرم های دادخواست برای هر مرحله از دادخواهی و برای تقدیم به هر مرجع قضایی متفاوت است که در ادامه انواع آن را بیان خواهیم کرد.

انواع فرم های تنظیم دادخواست

  • فرم تنظیم دادخواست مختص به دادگاه بدوی.

  • مخصوص واخواهی.

  • مختص به شورای حل اختلاف.

  • مربوط به دادگاه تجدید نظر.

  • فرم تنظیم دادخواست مخصوص فرجام خواهی.

  • در خصوص دیوان عدالت اداری.

تنظیم دادخواست می تواند توسط خود شخص و یا توسط وکیل او انجام شود

مواردی که در تنظیم دادخواست باید نوشته شود 

در ماده 51 قانون آیین دادرسی مدنی مواردی که در تنظیم دادخواست باید نوشته شود بیان شده است و شامل موارد زیر است.

  • مشخصات فردی شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، اقامتگاه و شغل خواهان

 

  • در صورتی که تنظیم دادخواست توسط وکیل انجام می شود باید مشخصات وکیل نیز درج شود.

  • چنانچه نشانی شخصی که دعوا علیه او مطرح شده است معلوم نباشد باید سه بار در روزنامه آگهی منتشر شود و در صورتی که مراجعه ای صورت نگیرد، دادگاه به صورت غیابی حکم صادر می کند.

  • در قسمت دیگر باید خواسته و بهای آن تعیین شود؛ خواسته یا مالی است و یا غیر مالی. مثلا در صورتی که دادخواست در مورد طلب مالی از شخصی دیگر باشد، باید مبلغ آن به طور دقیق در تنظیم دادخواست قید شود.

  • در ایران دادگاه ها بدون عرضه دادخواست به دعوی ها رسیدگی نمی کنند. تنظیم دادخواست باید به زبان فارسی به صورت کتبی و به صورت تایپ شده در برگه های ویژه ای نوشته شود. البته در صورتی که نیاز به اقدام سریع و فوری است می توان از برگه های معمولی استفاده کرد.

 

تفاوت تنظیم دادخواست حقوقی با شکایت کیفری

  1. دعاوی کیفری بابت وقوع یک جرم مطرح می شود و شاکی درخواست مجازات مجرم را دارد، اما دعاوی حقوقی معمولا برای مسائل حقوقی و مالی مطرح می شود.

  2. شکایت کیفری یا شکواییه برای دعاوی کیفری تنظیم می شود ولی دادخواست حقوقی برای دعاوی حقوقی تنظیم می شود.

  3. شکایت کیفری مربوط به آیین دادرسی کیفری است دا  دخواست حقوقی مربوط به آیین دادرسی مدنی است.

  4. شکایت نامه کیفری باید به دادسرا یا دادگاه کیفری ارائه شود. و دادخواست حقوقی باید به دادگاه حقوقی ارائه شود.

  5. شکوائیه را میتوان در یک برگه معمولی نوشت اما تنظیم دادخواست حقوقی باید در فرم مخصوص چاپ شده ارائه کرد.

  6. در شکایت کیفری به شخص شکایت کننده، شاکی و به شخصی که از او شکایت شده است متشکی عن هو گفته می شود. در دادخواست حقوقی به شخصی که اقامه دعوی کرده است، خواهان و به کسی که دعوی علیه او اقامه شده است خوانده گفته می شود و به موضوعی که برای آن پرونده تشکیل شده است خواسته گفته می شود.

  7. برای تنظیم شکواییه باید یک تمبر پنج هزار تومانی استفاده کرد. هزینه اقامه دعوی حقوقی با توجه به ارزش خواسته متغیر است.

تنظیم شکایت

ممکن است برای هر فردی در طول زندگی مشکلات و جرایمی بوجود بیاید که برای برطرف کردن آن نیاز به تنظیم شکایت داشته باشد. بررسی شکواییه های تنظیم شده در مراجع قضایی انجام می شود. روند انجام آن نیز به این صورت می باشد که ابتدا در صورت بوجود آمدن جرم، با تنظیم شکایت و رسیدگی قضایی آن می توان نسبت به مطالبه حق اقدام کرد.

چه فرقی بین تنظیم شکایت با دادخواست است؟

نوشتن شکایت نامه با تنظیم دادخواست دارای تفاوت های متعددی می باشد. دادخواست معمولا برای مطرح کردن دعاوی حقوقی توسط متقاضیان انجام می پذیرد. همچنین برای نوشتن دادخواست نیز باید از برگه ها مخصوصی استفاده شود. اما در مقابل، تنظیم شکایت در امور کیفری بیشتر صورت می گیرد و استفاده کردن از فرم های خاصی ضرورتی ندارد و بر روی یک کاغذ معمولی هم می تواند نوشته شود.

 

تنظیم شکایت هم می تواند به صورت کتبی ارائه گردد و هم به صورت شفاهی. بر طبق ماده 37 قانون آیین دادرسی کیفری، افراد مسئول در دادگستری اعم از مامورین و نیروی انتظامی، موظف می باشند شکایت نامه ها را قبول کنند. خواه شفاهی باشد خواه کتبی.

منظور از جرایم قابل گذشت در تنظیم شکایت چیست؟

جرایم به طور کلی به دوسته: تقسیم بندی می شوند:

  • جرایم قابل گذشت.

  • جرایم غیرقابل گذشت.

دسته اول جرایمی می باشند که قاضی و یا دادستان مربوطه، اتفاق افتادن جرم را بدون تنظیم شکایت پیگیری نمی کند. چراکه این نوع جرایم باعث تجاوز به حقوقی افراد می شود و بررسی کردن آن ها نیاز به تنظیم شکایت دارد.

دسته دوم مربوط به جرایمی می باشند که در رسیدگی آن ها نیازی به تنظیم شکایت نمی باشد و دادستان می تواند آن را پیگیری کند.

استفاده کردن از وکیل در نوشتن شکایت نامه

در تنظیم کردن شکایت نامه های کیفری الزامی به استفاده از وکیل نمی باشد. اما برخی جرایم می باشند که به دلیل اهمیت و پیچیدگی زیادی که دارند و استفاده کردن از وکیل با تجربه را الزام می کنند. این نوع، جرایمی می باشند که افراد عادی از جزئیات دقیق آن آگاهی کامل نداشته اند.

به عنوان نمونه جرمهایی که مجازات آنها حبس اید، مرگ، قطع عضو و موارد این چنینی می باشد، جزء آن دسته از جرایمی قرار می گیرند که نیاز به وکیل کیفری دارند.

جمع بندی

با توجه به موارد گفته شده مرتبط با تنظیم شکایت، مشخص می شود که این امر از پیچیدگی خاصی در بعضی جرایم برخوردار می باشد. بهترین کار از همان ابتدا کار مشورت کردن با یک وکیل با تجربه در این زمینه می باشد. موسسه حقوقی شهرداد با داشتن تخصص ترین و با تجربه ترین تیم وکلا می تواند با تکیه بر دانش فنی و سابقه حرفه ای، مشکلات حقوقی، کیفری و غیره را حل کند.



 

  • ۹۹/۱۲/۰۶
  • ali jalily

نظرات (۱)

ممنون می شم یدونه نمونه درخواست طلاق توافقی هم بزارید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی