novinirana

مجله ی زندگی نوین ایرانا

novinirana

مجله ی زندگی نوین ایرانا

coin360

  • ۰
  • ۰

از کار افتادگی و یا به عبارتی بیمه از کار افتادگی یکی از موارد مشخص شده در قانون تامین اجتماعی می باشد. با توجه به مختلف بودن شرایط بیمه از کار افتادگی از نظرهای مختلف مانند:

  • علت: که دلایل آن می تواند حادثه، بیماری و یا موارد این چنینی باشد.

  • درصد از کار افتادگی: شیوه دریافت آن به صورت های کلی، جزئی و یا گرفتن غرامت در موارد نقص عضو می باشد.

  •  غیره.

بدیهی است که این مورد دارای پیچیدگی های خاص خود می باشد و اشتباهات بوجود آمده در این زمینه ممکن است باعث بوجود آمدن حقوق غیرواقعی شود.

بیمه از کار افتادگی

دسته بندی بیمه از کار افتادگی

در بالا توضیح داده شد که از کار افتادگی در دسته های مختلفی وجود دارد. در اینجا به بررسی هر مورد پرداخته می شود.

  • بیمه از کار افتادگی جزئی

تعریف آن بر طبق بند 14 ماده 2 قانون به این صورت می باشد که: فرد بیمه شده دیگر قدرت سابق را در انجام دادن کار خود نداشته باشد.

  • غرامت نقص عضو

براساس بند 17 ماده 2 قانون: این مورد پولی می باشد که یکجا برای جبران کردن خسارت بوجود آمده یا جبران قسمتی از آن می باشد.

عوامل بیمه از کار افتادگی

این مورد براساس بیماری یا سانحه های بوجود آمده در کار می باشد که هر کدام از آن ها دارای شرایط خاص خود می باشند.

  • حادثه

حادثه براساس قانون، به اتفاقاتی پیش بینی نشده گفته می شود که می تواند تحت اثر عوامل خارجی یا داخلی قرار بگیرد و باعث بوجود آمدن آسیب و صدمه به فرد شود. به طور کلی این مورد به 2 بخش تقسیم بندی می شود: حادثه ناشی از کار و حوادث غیر ناشی از کار.

بخش اول، در صورت تشخیص حادثه ناشی از کار توسط مسئول مربوطه در بیمه، بدون به حساب آوردن میزان سابقه و سمت، حق دریافت غرامت را دارد.

  • بیماری

هم نوع جسمی و هم روحی در این مورد قرار می گیرند و به شرایطی گفته می شود که فرد را مجاب به استفاده کردن از خدمات پزشکی می کند. در بعضی مواقع ممکن است فرد توانایی انجام کار را از دست بدهد. به زبانی دیگر، بیماری اگر غیرقابل درمان باشد ممکن است باعث کاهش کار وی و مشمول بیمه از کار افتادگی شود.

چگونگی تعیین بیمه از کار افتادگی

چگونه از کار افتادگی فردی تعیین می شود؟

براساس ماده 70 در قانون تامین اجتماعی، مرجع تشخیص اینکه فرد مشمول بیمه از کار افتادگی می شود یا خیر، کمیسیون های پزشکی مربوط می باشند. یعنی اگر پس از طی کردن مراحل درمان، به تشخیص پزشک، فرد همچنان غیر قابل درمان باشد، از کار افتادگی شخص تعیین می شود و کمیسیون پزشکی اقدام به صدور رای می نماید.

جمع بندی

با توجه به نکات گفته شده در این زمینه مشاهده می شود که این مورد شامل مواد خاصی است. بهترین کار استفاده کردن از وکیل بیمه می باشد. موسسه حقوقی شهرداد با داشتن بهترین تیم وکلا می تواند در انواع مسائل حقوقی و کیفری به متقاضیان بهترین خدمات ممکن را ارائه دهد.


 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی