novinirana

مجله ی زندگی نوین ایرانا

novinirana

مجله ی زندگی نوین ایرانا

coin360

  • ۰
  • ۰

از جمله مباحث مربوط به حقوق خانواده و مطالبات مالی زوجین، موضوع اجرت المثل و نحله است. نحله در لغت به معنای بخشش است و از نظر حقوقی ، پرداخت مبلغی است که دادگاه با در نظر گرفتن شرایطی که شوهر دارد، بایستی به همسر خود بپردازد.

اجرت المثل همچنین به معنای پرداخت اجرت المثل در قبال اعمالی است که زن در خانه شوهر خود انجام داده است، در حالی که این موارد از وظایف شرعی وی نیستند و وی قصد اهدا (انجام کارهای منزل به صورت رایگان) برای این منظور را ندارد.

در این مقاله با شهرداد همراه باشید تا با معنای اجرت المثل و نحله از منظر حقوقی بیشتر آشنا شوید.

تعیین اجرت المثل و نحله در دادگاه

اجرت المثل چیست و چه زمانی به همسر تعلق می گیرد؟

اجرت المثل به معنای پرداخت دستمزد کارهایی است که زن در خانه شوهر خود انجام داده است ، در حالی که این موارد از وظایف شرعی او نیست و وی قصد ندارد برای این منظور دستمزد دریافت نکند. در این موارد شوهر موظف است حقوق این اعمال را پرداخت کند. این اجرت مطابق قانون و متناسب با کاری است که زن در خانه انجام داده و پرداخت آن هیچ ارتباطی با دارایی شوهر ندارد و باید به زن پرداخت گردد.

اجرت المثل و نحله

از منظر حقوقی نحله ، باید گفت که طبق ماده 58 قانون حمایت از خانواده و بند "ب" تبصره 6 ماده "واحده اصلاح طلاق" مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1371 "نظر به تعداد سالهای زندگی مشترک و نوع کار زن در خانه شوهرش "دادگاه میزان بخشش (نحله) را برای زن تعیین می کند."

 

با استنباط قانون و فقه، شرایط دریافت نحله به گونه ای است که درخواست طلاق برای مرد ضروری است و نباید به دلیل سوء رفتار همسر وی باشد. بعلاوه در طول زندگی زوجین و قبل از درخواست طلاق مرد، درخواست نحله از جانب همسر وی امکان پذیر نیست.

 

همانطور که از بند ب تبصره شش ماده واحده استنباط می شود، نحله زیر مجموعه در مورد اجرت المثل است و در صورت عدم اثبات اجرت المثل، نحله قابل پرداخت می شود. به عنوان مثال ، یک زن در صورتی که قادر نباشد اثبات کند که کارهای خانه به درخواست شوهرش بوده است و آن را رایگان انجام نداده است، در این حالت دادگاه مبلغی را تحت عنوان نحله تعیین می کند. با این حال، ماهیت حقوقی نحله بدین صورت است که شوهر باید راضی باشد.

تفاوت نحله با اجرت المثل چیست؟

یکی از نکاتی که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد این است که نمی توان نحله را با اجرت المثل مجموع کرد؛ این بدان معناست که اگر شرایط تعلق اجرت المثل در زمان ازدواج نباشد، زن شرایط اخذ نحله را دارد. نکته دیگری که باید بدان اهمیت داد این است که در تعیین نحله برخلاف اجرت المثل ، نیازی به بررسی توسط کارشناس نیست و مقدار آن را قاضی دادگاه تعیین می کند.

 

کلام آخر

در این مقاله به تعریف اجرت المثل و نحله پرداخته شد. نیاز است تا افراد در مورد حقوق قانونی خود اطلاعات کسب کنند تا دچار مشکلات احتمالی در زمان طلاق نشوند. با کمک اپلیکیشن شهرداد می توانید اطلاعات حقوقی خود در مورد اجرت المثل و نحله را بالا ببرید.


 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی