novinirana

مجله ی زندگی نوین ایرانا

novinirana

مجله ی زندگی نوین ایرانا

coin360

  • ۱
  • ۰

هیچ زن و شوهری هنگام جاری شدن صیغه نکاح به این فکر نمی کنند که ممکن است روزی از یکدیگر جدا شوند اما گاهی به نقطه ای می رسند که جدایی را کم هزینه تر از ادامه زندگی مشترک می بینند و تصمیم به جدایی می گیرند. با پایان یافتن زندگی مشترک، آینده زن و مرد و فرزندان شان دستخوش تغییرات مهمی خواهد شد. در این مواقع، حقوق به کمک این افراد آمده و شرایطی را برایشان فراهم می کند که بتوانند با انجام طلاق توافقی، با صرف زمان و هزینه ی کمتری این کار را انجام دهند. وکلای شهرداد نیز با تجربه و مهارت خود می توانند یاریگر طرفین در طی نمودن این پروسه باشند.

 

طلاق توافقی

 

تعریف گواهی عدم سازش

زوجینی که قصد دارند با طلاق توافقی از یکدیگر جدا شوند باید مراحلی را که در قانون مشخص شده، طی کنند. بدین منظور پیش از هر چیز باید اقدام به گرفتن گواهی عدم سازش کنند. این گواهی، سند و مدرکی است که بیانگر عدم تفاهم و توافق طرفین و تصمیم آنها مبنی بر پایان دادن به زندگی زناشویی میباشد. این گواهی را دادگاه صادر میکند و طرفین با در دست داشتن آن می توانند بقیه مراحل طلاق توافقی را طی کنند.

 

طلاق توافقی چیست

شرایط صدور گواهی عدم سازش

زن و شوهر ابتدا با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی، قصد خود مبنی بر طلاق را اعلام و  دادخواست خود را ثبت میکنند تا پس از ارجاع به دادگاه، برای آنها نوبت مشاوره تعیین شود. هم اکنون سامانه ای موسوم به سایت "تصمیم" راه اندازی شده که پیش از ارجاع دادخواست به دادگاه، طرفین باید به آن مراجعه کرده و به صورت اینترنتی نوبت بگیرند تا برایشان وقت مشاوره در نظر گرفته شود. پس از ارسال نظر مشاور به دادگاه، قاضی با ملاحظه تصمیم زوجین، گواهی مزبور را صادر میکند.

 

شرایط طلاق توافقی

مدت اعتبار گواهی عدم سازش

این گواهی، اعتبار محدودی دارد و تنها تا سه ماه پس از ابلاغ، معتبر میباشد. بدین معنی که پس از صدور توسط دادگاه، به طرفین ابلاغ میشود و از این تاریخ، به مدت سه ماه طرفین مهلت دارند که به دفتر ازدواج و طلاق جهت ثبت طلاق رجوع کنند. در صورتی که در این مدت، اقدام به این کار نکنند، اعتبار گواهی از بین میرود.

 

نحوه ی طلاق توافقی

باطل شدن گواهی عدم سازش

از بین رفتن اعتبار گواهی به این معناست که طرفین دیگر با استناد به آن نمیتوانند به دفترخانه رفته و تقاضای ثبت طلاق نمایند. بلکه اگر همچنان خواهان طلاق باشند، باید تمام مراحل مشاوره و ثبت دادخواست و دادگاه را از اول طی کنند. هم چنین از آن جایی که طرفین هنگام طلاق، در مورد نفقه و حضانت و ... توافق می کنند، با باطل شدن گواهی یادشده، کلیه این توافقات نیز بلااثر می گردد.

رفتن به دفتر ازدواج و طلاق

پس از صدور گواهی از سوی دادگاه، زن و شوهر میتوانند با در دست داشتن آن به دفاتر ازدواج و طلاقی که صیغه نکاح را جاری کرده، رفته و از سردفتر آن تقاضا کنند صیغه طلاق را جاری کند. سردفتر با عنایت به آن، اقدام به ثبت طلاق می نماید و از این تاریخ به بعد میتوان ادعا کرد که زن و شوهر رسماً از یکدیگر جدا شده اند.

 

جمع بندی

شهرداد امکانی را فراهم آورده تا علاوه بر متخصصین حقوقی، عموم افراد جامعه نیز بتوانند در هر زمان و مکان نیازهای حقوقی خود را اعم از پرسش و پاسخ حقوقی، مشاوره آنلاین و بررسی آنلاین پرونده های حقوقی، حتی قبل از مراجعه به وکیل و طرح دعوی مرتفع نمایند.

 

 

نظرات (۱)

در مورد چک برگشتی هم اطلاعات بزارید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی